Studi Literatur Review Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline dalam Pembuatan Pola Dasar di Sekolah Menengah Kejuruan

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Fatihaturahmi Fatihaturahmi

Abstract

Based on previous research studies on the subject of Making Clothing Patterns studied by students at Vocational High Schools for the Department of Fashion, the media that has been used in making basic patterns is still limited to the use of whiteboards and job sheets. This study aims to develop media design, determine the feasibility and student responses to interactive learning media based on Articulate Storyline on pattern making material. This study used a research and development (R&D) design in collaboration with media and material experts. The source of the data in this study is the validation results obtained from media experts and material experts and questionnaire data. The data obtained was then analyzed and presented in the form of data tabulations in tables and figures.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
[1]
F. Fatihaturahmi, “Studi Literatur Review Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline dalam Pembuatan Pola Dasar di Sekolah Menengah Kejuruan”, JAVIT, vol. 2, no. 3, pp. 138-144, Oct. 2022.

References

[1] A. Arsyad, Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pres, 2011.

[2] N. R. Hafsah, D. Rohendi, and P. Purnawan, “Penerapan Media Pembelajaran Modul Elektronik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknologi Mekanik,” J. Mech. Eng. Educ., vol. 3, no. 1, p. 106, 2016, doi: 10.17509/jmee.v3i1.3200.

[3] N. D. P. Gabriela, “Pengaruh Media Pembelajaran Berbasi Audio Visual Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Sekolah Dasar,” Mahaguru J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar , vol. 2, no. 1, pp. 104–113, 2021, doi: 10.33487/mgr.v2i1.1750.

[4] A. Zabir, “Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMPN 1 Lanrisang Kabupaten Pinrang,” Univ. Negeri Makassar, vol. 1, no. 1, pp. 1–10, 2018.

[5] D. Darnawati, J. Jamiludin, L. Batia, I. Irawaty, and S. Salim, “Pemberdayaan Guru Melalui Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dengan Aplikasi Articulate Storyline,” Amal Ilm. J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 1, no. 1, p. 8, 2019, doi: 10.36709/amalilmiah.v1i1.8780.

[6] T. Saski, N. H., & Sudarwanto, Kelayakan Media Pembelajaran Market Learning Berbasis Digital pada Mata Kuliah Strategi Pemasaran., vol. 9, no. 1. Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 2021.

[7] Rianto, “Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3,” Indones. Lang. Educ. Lit., vol. 6, no. 1, p. 84, 2020, doi: 10.24235/ileal.v6i1.7225.

[8] R. A. Pratama, “Media Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline 2 Pada Materi Menggambar Grafik Fungsi Di Smp Patra Dharma 2 Balikpapan,” J. Dimens., vol. 7, no. 1, pp. 19–35, 2018, doi: 10.33373/dms.v7i1.1631.

[9] R. K. Sari and N. Harjono, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Tematik Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 4 SD,” vol. 4, no. 1, pp. 122–130, 2021.

[10] P. Arwanda, S. Irianto, and A. Andriani, “Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline Kurikulum 2013 Berbasis Kompetensi Peserta Didik Abad 21 Tema 7 Kelas Iv Sekolah Dasar,” Al-Madrasah J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 4, no. 2, p. 193, 2020, doi: 10.35931/am.v4i2.331.

[11] M. F. Nasution and U. Darwis, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Komputer Menggunakan Articulate Storyline 3 Pada Siswa Kelas IV Di SD Negeri 068074 Medan Denai,” EduGlobal J. Penelit. Pendidik., vol. 01, no. 01, pp. 45–54, 2022.

[12] D. Darnawati, J. Jamiludin, L. Batia, I. Irawaty, and S. Salim, “Pemberdayaan Guru Melalui Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Dengan Aplikasi Articulate Storyline,” Amal Ilm. J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 1, no. 1, p. 13, 2019, doi: 10.36709/amalilmiah.v1i1.8780.

[13] S. Setyaningsih, R. Rusijono, and A. Wahyudi, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia,” Didakt. J. Pendidik. dan Ilmu Pengetah., vol. 20, no. 2, pp. 144–156, 2020, doi: 10.30651/didaktis.v20i2.4772.

[14] I. W. Santyasa, M. Juniantari, and G. S. Santyadiputra, “Efektivitas Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 Untuk Guru-Guru Di Sma N 2 Singaraja,” Proceeding Senadimas Undiksha, no. 4, pp. 1784–1790, 2020, [Online]. Available: https://lppm.undiksha.ac.id/senadimas2020/assets/ProsidingSenadimas2020/file/246.pdf.

[15] L. L. Ayu Annisa Akbar, “Pengembangan Alat Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline Dengan Aplikasi Zoom Sebagai Media Perantara Pada Mata Pelajaran Dasar Desain Grafis Di Era Pandemi Covid-19,” vol. 15, no. 2, pp. 174–187, 2021.

[16] Sitti Rabiah, “Dalam Penelitian Bahasa Indonesia,” pp. 1–7, 2015.

[17] I. Prasetyo, “Teknik analisis data dalam research and development,” 2012.

[18] D. A. N. Matematika and A. Usia, “Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development ( R & D ) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains,” vol. 6, no. 1, 2021.

[19] S. Purnama, “Produk Pembelajaran Bahasa Arab Sigit Purnama,” vol. 4, no. 1, pp. 19–32, 2013.

[20] Wahyudin, “Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan,” Pre-print Digit. Libr. UIN Sunan Gunung Djati Bandung, vol. 6, no. 1, pp. 1–6, 2017.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.