Implementasi Pembelajaran berbasis Animasi Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran PKKR

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Vanny Anreski
Ikhsan Dani Nugraha

Abstract

One application to create educational animation video media is the Pawtoon application. The animation video is implemented in the light vehicle electrical maintenance subject, after this video is implemented it is seen how the development of the resulting value. The subject of Light Vehicle Electrical Maintenance is a productive subject which is one of the requirements for advancing to the class of SMK students. This study uses quantitative research with experimental methods. This study used a posttest only control design. posttest only control design. From the results of experimental research that has been carried out, it can be concluded that there are significant differences between learning outcomes and the application of pawtoon applications in class XI TKRO SMKN 1 SUMBAR.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
[1]
V. Anreski and I. Nugraha, “Implementasi Pembelajaran berbasis Animasi Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran PKKR”, JAVIT, vol. 3, no. 2, pp. 87-94, Jun. 2023.

References

[1] E. Deliviana, “Software PowToon Sebagai Media Pembelajaran : Manfaat dan Problematikanya,” J. Chem. Inf. Model., vol. 6, no. 1, pp. 1689–1699, 2017.

[2] A. Asmahtsur, “Penerapan Media Virtual Powtoon Dengan Recitation Method Terhadap Hasil Belajar Ditinjau Dari Minat Belajar Peserta Didik Kelas Viii Smpn 16 Bulukumba,” vol. 1, no. 2, pp. 274–282, 2019.

[3] M. M. Mahendra, “Penerapan Animasi Powtoon Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Kragilan 02 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2015/2016,” pp. 14–16, 2016.

[4] V. Kharisma, E. M. Mursidik, and R. P. Kurniawati, “Pengaruh Penggunaan Media Powtoon Berbasis PBL terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Sekolah dasar,” Konf. Ilm. Dasar, vol. 3, p. 5258, 2022.

[5] D. N. Rahmawati, “Analisis Penerapan Media Video Animasi Pada Pembelajaran IPS Kelas VII MTs Tauhidiyah 2 Senganten Kecamatan Gondang Kabupaten” Edutama, 2021.

[6] Rusman, “Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi.”

[7] E. R. S. Ani Hanipah, “Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual Berbasis Powtoon Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas IV,” vol. 14, no. 1, pp. 1–13, 2021.

[8] Ega Safitri and Titin, “Studi Literatur: Pengembangan Media Pembelajaran dengan Video Animasi Powtoon,” J. Inov. Penelit. dan Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 2, pp. 74–80, 2021, doi: 10.53621/jippmas.v1i2.12.

[9] A. Muthmainnah, N. Nisa, R. Ashifa, D. A. Dewi, and Y. F. Furnamasari, “Meningkatkan Hasil Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan menggunakan Media Powtoon selama Pembelajaran Jarak Jauh di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 6, pp. 5159–5168, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i6.1595.

[10] Z. Trina, T. Kamaruddin, and D. Rahmani, “Penerapan Media Animasi Audio Visual Menggunakan Software Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS SMP Negeri 16 Banda Aceh,” J. Ilm. Mhs. Pendidik. Geogr. FKIP Unsyiah, vol. 2, no. 2, pp. 156–169, 2017.

[11] M. W. Erlangga Novriyanto Jaya, “Pengembangan Jobsheet Mata Pelajaran Pemeliharaan Kelistrikan Kendaraan Ringan (PKKR) Di Kelas XII JOB,” pp. 34–44, 2018.

[12] A. A. P. A. Putra, K. R. Dantes, and I. N. P. Nugraha, “Pengaruh Implementasi Metode Pembelajaran Demontrasi Berbantu Trainer Kelistrikan Terhadap Hasil Belajar Pemeliharaan Kelistrikan Kendaraan Ringan Siswa Kelas Xi Tkr Di Smk Negeri 3 Singaraja,” J. Pendidik. Tek. Mesin Undiksha, vol. 5, no. 3, pp. 9–17, 2019, doi: 10.23887/jjtm.v5i3.20252.

[13] A. Djamaluddin and Wardana, Belajar Dan Pembelajaran. 2019.

[14] N. A. Hrp, Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran, vol. 5, no. 3. 2020.

[15] M. Samani, Belajar dan Pembelajaran. Semarang: Rosda, 2013.

[16] S. A. Nugraha, T. Sudiatmi, and M. Suswandari, “Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas Iv,” J. Inov. Penelit., vol. 1, no. 3, pp. 265–276, 2020, doi: 10.47492/jip.v1i3.74.

[17] T. Tafonao, “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa,” J. Komun. Pendidik., vol. 2, no. 2, p. 103, 2018, doi: 10.32585/jkp.v2i2.113.

[18] W. Fitriyani and N. Solihati, “The Effect of Powtoon-Based Audiovisual Media on Indonesian Language Learning Outcomes,” Mimb. PGSD Undiksha, vol. 10, no. 1, pp. 148–154, 2022, doi: 10.23887/jjpgsd.v10i1.46996.

[19] J. Pendidikan Matematika dan Matematika, H. Rosiyanti, and V. Eminita, “Desain Media Pembelajaran Geometri Ruang Berbasis Powtoon,” FIBONACCI J. Pendidik. Mat. dan Mat., vol. 6, no. 1, pp. 77–86, 2020.

[20] A. Purwanto, E. Risdianto, D. H. Putri, F. Masito, and I. G. A. A. M. Oka, “Pemanfaatan Software Powtoon Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Bagi Guru Sman 4 Kepahiang,” Darmabakti J. Inov. Pengabdi. dalam Penerbangan, vol. 1, no. 2, pp. 114–120, 2021, doi: 10.52989/darmabakti.v1i2.23.

[21] Rukminingsih, G. Adnan, and M. A. Latief, Metode Penelitian Pendidikan. Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas, vol. 53, no. 9. 2020.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.